Annet Terberg

Buitenkunst

Locatie Kronenburgplantsoen 5

Annet Terberg-Pompe (1962, IJsselstein) maakt voornamelijk portretten en modellen uit klei om deze vervolgens te vereeuwigen in brons.
“Mijn interesse in de mens, zowel anatomisch als holistisch, speelt daarbij een grote rol.
Al mijn hele leven kijk ik naar mensen, word er door geïntrigeerd; als kind kon ik ze aangapen (in de trein of op bezoek bij ooms en tantes), soms ronduit genant.
Ik keek als het ware door ze heen, niet naar Jan of naar Marie maar naar de vormen van het lichaam en hun gezicht op een technische manier: hoe zit het in elkaar, waar lopen de lijnen van een gezicht naartoe, hoe communiceert de geest met het lichaam, wat ligt er aan de oppervlakte en hoe wordt het van binnenuit gevormd, wat is de drijvende kracht en essentie daaronder?
Dit is mijn passie. Daar wilde ik iets mee, daar moest ik iets mee! Ik ging boetseren, en ben nooit meer gestopt….”

www.annetterbergpompe.nl

In de tuin is ook kunst te bewonderen van Marthijn de Groot.
Voor Marthijn de Groot (Amsterdam 1968) is kunst onlosmakelijk verbonden met zijn persoonlijke transformatieproces. Het oeuvre van zijn vroege heroïsche jaren kenmerkt zich door een anekdotische weergave van zijn manier van leven. Men kan er grotendeels zijn levensverhaal uit distilleren.
Bijna elk schilderij verwijst naar stadia en ervaringen uit het leven van de kunstenaar.

Zijn half-abstracte expressionistische en soms religieus-surrealistische stijl, vragen om een zeker commitment van de toeschouwer. In zijn steeds terugkerend thema “dualisme versus non-dualisme” werpt De Groot continu nieuwe vragen op. Daar waar het zich toelaat, dienen zich eventuele antwoorden aan.

In zijn beeldtaal doemen ondefinieerbare figuratieve elementen op uit het onbewuste, het niet-weten. De intensiteit in de schilderijen is voelbaar door de gelaagdheid die vanuit de diepte naar boven komt drijven. De Groot werkt laag voor laag, stoeiend met de materie, naar een finale compositie. Deze manier van werken vraagt tijdloosheid, geduld en vertrouwen van de maker, omdat pas in het laatste stadium duidelijk wordt hoe het kunstwerk volwassen uit de coulissen tevoorschijn komt. “Een goed kunstwerk gidst de maker naar het ultieme eindresultaat en niet andersom” aldus De Groot.

Handgeschreven teksten, kindertekeningen, sterke en flamboyante kleurencomposities, met soms schetsen van half mens half dier, geven zijn schilderijen een semi-abstracte, lyrische en dikwijls mystieke uitstraling. De kijker kan zich laven aan een onbekende wereld waar niets is wat het lijkt. Voor De Groot is schilderen ook orkestreren. Hoe tweedimensionaal het doek ook is, de kunstenaar blijkt in staat er een levendig spektakelstuk van te maken, een overweldigende slotscène van een opera, een apotheose waarin uitersten elkaar raken. In zijn keramische werk kan hij zijn manier van expressie veranderen naar driedimensionale sculpturen. Objecten zoals schalen, abstracte figuren en werken die hij ‘muren’ noemt.
Het constant zoeken naar vernieuwing dwingt hem te experimenteren met andere materialen zoals handgeschept papier en verwrongen stukken ijzer. De combinatie van keramiek met papieren objecten komt over als een dans tussen twee ogenschijnlijk conflicterende identiteiten. Licht en donker, man en vrouw, schoonheid en verval gaan de confrontatie met elkaar aan. Schilderen is denken, voelen en werken in extremen.

In een wereld die steeds meer polariseert, zoekt De Groot op subtiele wijze de grens op van het universeel menselijk bewustzijn. In ons hedendaagse continue proces van rücksichtslose polarisatie zijn nuances van levensbelang. Het zoeken naar deze nuances in onze mondiale samenleving is een delicaat proces. Als een koorddanser manoeuvreert De Groot zich stap voor stap richting het licht.

Zijn fascinatie voor het menselijk transformatieproces voorziet hem van voldoende brandstof om zich blijvend te uiten en te verdiepen in verschillende kunstvormen.

De bezoeker komt in zijn atelier in een artistieke wereld terecht, als in een avant-gardistisch restaurant met een open keuken vol dynamiek en kenmerkend door gastvrijheid. Met de geur van verf, het twinkelen van het glazuur van objecten uit de keramiekoven, vergezeld van meditatieve, minimalistische pianoklanken, voelt de bezoeker zich in korte tijd onderdeel van zijn toegankelijke levensfilosofie.

Hij is een rebel geworteld in liefde, een geëngageerd en filosofisch ingestelde kunstenaar met een gevoelige, kritische en sociale geest.

De Groot schuwt het contact met het menselijk individu geenszins. De bohemien in hem zoekt naar interactie en tracht zijn expressie op een waarachtige manier te delen met het publiek. The Living Gallery is het perfecte decor voor De Groot om deze synergie te overhandigen aan de toeschouwer.

Mevrouw Klein Sprokkelhorst Prestenteert

De Verborgen Tuinen

‘Mevrouw Klein Sprokkelhorst presenteert: de Verborgen Tuinen’ gaat natuurlijk over cultuur. Prachtige privétuinen, speciaal toegankelijk op zaterdagmiddag 11 juni 2022 van 13:00 – 17:00 uur.  Met theater, muziek, zang, dans, poëzie en meer. Intieme acts in een kort tijdsbestek. Ook wordt er beeldende kunst getoond.

Bekijk hier de plattegrond